Tot eind jaren tachtig waren popconcerten van westerse artiesten taboe in China. Nu mag het, maar het is nog vaak een brave bedoening, zelfs bij hardrockconcerten.

Bij een Metallicaconcert in Shanghai in augustus dit jaar ging het publiek volledig uit zijn dak. De 10 duizend concertbezoekers gingen zelfs staan, een unicum in China, want de autoriteiten zien er normaal streng op toe dat iedereen netjes in zijn stoel blijft zitten.

Het uitzinnige publiek in combinatie met het feit dat het concert binnen zes minuten volledig was uitverkocht, waren een forse opsteker voor concertorganisator AEG Concerts die de Chinese markt verder wil openbreken, zo schrijft The Wall Street Journal vrijdag.

Problemen met overheid

China is in potentie een interessante markt voor concertorganisatoren. Westerse artiesten krijgen langzaam meer bekendheid, vooral bij de jeugd. En daarnaast staan ze te springen om tours te organiseren voor artiesten als Wang Fei, China’s ‘Madonna’. Maar bij het veroveren van China zien ze nog wel veel beren op de weg.

Een groot obstakel is de Chinese overheid die optredens wel toestaat, maar vaak strenge voorwaarden stelt. Zo eisen de autoriteiten dat iedereen een zitplaats heeft. Bij stadionconcerten scheelt dat al snel veel omzet, omdat men het veld niet vol kan stouwen met staanplaatsen zoals in het Westen.

Daarnaast is de Chinese censuur nog steeds actief: alle artiesten dienen voorafgaand aan hun optreden de hele set list te overleggen.

Maar niet alleen de overheid maakt dat de winstmarges voor de concertorganisatoren krap zijn; ook de Chinezen zelf moet nog worden 'opgevoed'. Ze geven namelijk veel te weinig uit aan bier, frisdrank en snacks. Het naar binnen werken van een zak chips of popcorn: eten is eten. Daar gaat een Chinees liever apart even voor zitten.

Lees ook:

Dance uit Holland: beats en big business

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl